Diet: Fodmap

Jag har hittat, vad jag tror är, lösningen på mina ständiga magbesvär. Jag blir uppblåst och får ont av minsta lilla, och har vad läkaren kallar "IBS", så so många andra. Jag har uteslutit laktos under en längre tid, sedan nu även gluten. Jag mår mycket bättre, speciellt utan gluten, men ändå känner jag mig inte helt ok. Igår hittade jag den här "dieten", FODMAP, läste in så mycket jag kunde, laddade ner en svensk app (FODMAPs.se) som talar om exakt vad man får äta och inte äta, och ska nu imorgon börja äta efter den. Jag läste igenom informationen, vad som är bra och äta och inte, och kände igen att min mage reagerar dåligt på precis allt som de tog upp var dåligt, jag har bara inte tänkt på att det varit just det som kunnat vara orsaken innan. Så nu ska jag vara supernoga i 6-8 veckor, så som de rekomenderar, och sedan därefter prova mig fram vad jag kan äta och inte äta. Hoppas på att detta äntligen gör underverk för magen.
 
FODMAP delas upp i följande fyra kategorier och inkluderar:
Laktos (även känd som mjölksocker, som finns i mjölk, yoghurt och glass)
Fruktos (även känd som frukt socker, som finns i frukt, hög majssirap, honung och agave sirap)
Sorbitol, mannitol och andra ”-ol” sötningsmedel (finns i vissa frukter och grönsaker samt vissa typer av sockerfri godis)
Fruktaner (en typ av fibrer som finns i vete, lök, vitlök och cikoriarot)
GOS (en typ av fibrer som finns i bönor, hummus och sojamjölk) grönsaker och honung
 
I och med att jag redan äter så gott som glutenfritt, samt att jag ätit laktosfritt innan, så blir förhoppningsvis inte detta allt för svårt. Även om det är mycket jag äter dagligen, som jag inte får äta längre. Allt för lilla magens skull.
 
(Bild lånad från fodmapfun.com)
 
 

Mammis

Spännande! Verkar ju inte helt omöjligt att följa :)

Svar: Det får tiden utvisa ;)
ELLA